I år har NOTS opprettet en egen vernegruppe, som skal jobbe aktivt for vern av retten til å sykle i fjell, skog og mark. De har mer enn nok å holde på med.
– Vernearbeid var mye av grunnen til at NOTS ble opprettet i 2004, sier Simen Filseth, leder for vernegruppa. – Tematikken er like aktuell i dag, og derfor er det behov for et fagmiljø i organisasjonen som har den kompetansen som trengs for å jobbe med denne type saker.
Det vi gjør
Gruppa har definert sin oppgave som å involvere seg i prosesser rundt nye og eksisterende verneområder, og i vern av stier i forbindelse med hogst. Utgangspunktet er blant annet stortingsmeldingen om friluftsliv fra 2016, som åpnet opp for sykling på eksisterende veier, stier og kjørespor i nasjonalparker og landskapsvernområder.
– Kort forklart består jobben i å overvåke og motta vernemeldinger, registrere og behandle dem, for så å respondere når det er på sin plass, forteller Filseth. – Alle i gruppa er involvert i tillegg til at vi trekker på verneansvarlige i lokallagene og andre ressurspersoner. Vi har en vaktordning for registrering og oppfølging av saker. Den gjør at alle blir involvert og får god trening i å jobbe med vernesaker.
Sykling forbudt
Akkurat nå er det en revisjon av forvaltningsplaner og besøksstrategi for Jotunheimen nasjonalpark og Utladalen landskapsvernområde som topper agendaen til Filseth og co. – Der er det forslått endringer som innebærer at sykling bare skal være tillatt på særskilt godkjente traseer og strekninger inntegnet på kartet. Dette er NOTS imot. Det er vernekartet som gjelder, og der er ikke nødvendigvis alle stier synlige. I enkelte tilfeller må vi påpeke at kartgrunnlaget ikke er godt nok, og at det er stier som ikke har kommet med på kartet. Dette dokumenterer vi blant annet med bakgrunn i Strava heatmaps eller OSM-kart (Open Street Map).
Manglende forståelse
Når forbud mot sykling står på dagsordenen, som det akkurat nå gjør i Tennelia og Nordneset – Akkarvika i Senja kommune, er inntrykket til Filseth at Statsforvalteren ofte ikke forstår at de aktuelle stiene egner seg for sykling. Her kan vi terrengsyklister ha en helt annen oppfatning. Da må vi igjen argumentere for at det er urimelig å ha spesielle begrensninger på aktiviteter som terrengsykling på etablerte stier og traseer. Her kan vi henvise både til Stortingsmeldingen om Friluftsliv og de politiske føringene som er gitt om at om at det ikke skal legges begrensninger på sykling i verneområder.
Engasjer deg
Selv om vernegruppa avdekker det meste av saker, oppfordrer Filseth NOTS-medlemmer til å involvere seg. Ønsket om å beholde retten til terrengsykling i eget nærområde bør være motivasjon nok. – Sjekk Statsforvalterens nettsider i ditt område og si fra til oss dersom du har innspill eller spørsmål. Tips oss om ressurspersoner som kan bidra, enten de tilhører forvaltningen eller sykkelklubber og organisasjoner som DNT. Still opp som lokallagets kontaktperson for vernesaker. Det er en viktig oppgave med lite jobb og mye læring.
Her kan du kontakte vernegruppa: vernearbeid@nots.no