NOTSNOTSNOTSNOTS
  • BLI MEDLEM
    • Medlemsfordeler
    • Logg inn
  • STIVETTREGLENE
  • LOKALLAG
    • NOTS Asker
    • NOTS Bergen
    • NOTS Bærum
    • NOTS Drammen og omegn
    • NOTS Finnmark
    • NOTS Follo
    • NOTS Kongsberg
    • NOTS Kristiansand
    • NOTS Lillehammer og omegn
    • NOTS Lofoten
    • NOTS Oslo
    • NOTS Romerike
    • NOTS Sogn
    • NOTS Sunnfjord
    • NOTS Tromsø og omegn
    • NOTS Trondheim
  • VÅRT ARBEID
    • Stibyggerhåndboka
    • Ferdselsrettigheter
    • Kurs og arrangementer
    • Stibyggerkurs
    • Turforslag og kart
  • OM NOTS
    • Styret
    • Vedtekter
    • Spørsmål
  • ARTIKLER
0

Høringsuttalelse 12 områder i Aust- og Vest-Agder, deriblant utvidelser av Navassfjell og Nedre Timenes

Av

Deres ref: 2016/8916
Høringsuttalelse til forslag om vern av følgende områder:

Kile (utvidelse)
Nedre Timenes (utvidelse)
Kyrkjevatna
Nautarheia
Birkelid
Lemfjellheia
Storåna
Navassfjell (utvidelse)
Tveiteråsen
Lindåsen
Dåsvassdalen
Kjesfjell-Gaupenapen

Norsk organisasjon for terrengsykling (NOTS) er positive til at skog vernes mot moderne maskinelt skogbruk og ønsker at uberørt natur kan oppleves av både gående og syklende, tilsvarende friluftsloven § 2.

NOTS mener Stortinget gjennom friluftsloven § 2 har foretatt en interesseavveining som bør respekteres. Avvik fra friluftslovens hovedregel bør derfor bare skje der reelle, faktabaserte og tungtveiende vernehensyn tilsier dette, spesielt ettersom forskning viser at terrengsykling ikke sliter ned stier og vegetasjon i særlig større grad enn andre ferdselsformer.

Vi ber derfor om at forskriften tillater sykling på eksisterende veier og stier, og istedet for å unntaksvis tillate det i en forvaltningsplan heller begrense det på stier som konkret er vurdert som sårbare for slik slitasje eller påvirkning. Ved utvidelser, ber vi om at eksisterende forskrift oppdateres slik at forbud fjernes. Vi mener det vil være i tråd med føringer gitt av Regjeringen[1] og Miljødirektoratet[2].

NOTS arbeider for å fremme en god ferdselskultur på sykkel i utmark, blant annet med stivettreglene[3]. Vi har god kompetanse om stier og naturslitasje relatert til sykling som vi ønsker å bidra med ovenfor forvaltningsmyndighetene, fordi vi er bekymret for at oppstykking av ferdselsbestemmelser i norsk natur vil bety utvanning av prinsippet om fri ferdsel i utmark.

Vi ønsker å unngå at terrengsykling skader naturmiljøet, men på riktig grunnlag. Stiens eneste vern er bruk, og vi er opptatt av at stier holdes i hevd og mener at sykling på sti bidrar til dette fordi syklende har større rekkevidde enn gående. Gamle ferdselsveier har ofte bærekraftige trasévalg som har blitt til gjennom mange generasjoners bruk og tåler bruk av tråsykkel.

[1]: Stortingsmelding om friluftsliv, Meld. St. 18 (2015–2016)
[2]: Vernevedtak 2016, Kgl. Res. 10.12.2015
[3]: http://www.nots.no/stivettreglene


Innspill til oppstart utvidelse av Kile og Nedre Timenes naturreservater

Sendt: 29. april 2016

Norsk organisasjon for terrengsykling (NOTS) er positive til at skog vernes mot moderne maskinelt skogbruk og ønsker at uberørt natur kan oppleves av både gående og syklende, tilsvarende friluftsloven § 2.

Vi ber om at ferdsel med sykkel tillates på alle stier i områdene, ikke bare traséer angitt i forvaltningsplanene, når disse områdene utvides, eventuelt angi stier hvor man kan begrunne et forbud.

NOTS mener Stortinget gjennom friluftsloven § 2 har foretatt en interesseavveining som bør respekteres. Avvik fra friluftslovens hovedregel bør derfor bare skje der reelle, faktabaserte og tungtveiende vernehensyn tilsier dette. Vi viser til føringer gitt av Regjeringen[1] og Miljødirektoratet[2].

NOTS arbeider for å fremme en god ferdselskultur på sykkel i utmark, blant annet med stivettreglene[3]. Vi har god kompetanse om stier og naturslitasje relatert til sykling som vi ønsker å bidra med ovenfor forvaltningsmyndighetene, fordi vi er bekymret for at oppstykking av ferdselsbestemmelser i norsk natur vil bety utvanning av prinsippet om fri ferdsel i utmark.

Vi ønsker å unngå at terrengsykling skader naturmiljøet, men på riktig grunnlag. Stiens eneste vern er bruk, og vi er opptatt av at stier holdes i hevd og mener at sykling på sti bidrar til dette fordi syklende har større rekkevidde enn gående. Gamle ferdselsveier har ofte bærekraftige trasévalg som har blitt til gjennom mange generasjoners bruk og tåler bruk av tråsykkel.

[1]: Stortingsmelding om friluftsliv, Meld. St. 18 (2015–2016)
[2]: Vernevedtak 2016, Kgl. Res. 10.12.2015
[3]: http://www.nots.no/stivettreglene


Innspill til oppstart utvidelse av Navassfjell naturreservat

Deres ref: 2016/6186
Mottaker: Fylkesmannen i Aust- og Vest-Agder
Sendt: 15. april 2016

Norsk organisasjon for terrengsykling (NOTS) er positive til at skog vernes mot moderne maskinelt skogbruk og ønsker at uberørt natur kan oppleves av både gående og syklende, tilsvarende friluftsloven § 2.

Vi ber om at restriksjonen mot ferdsel med sykkel fjernes fra forskriften for Navassfjellet når området utvides.

NOTS mener Stortinget gjennom friluftsloven § 2 har foretatt en interesseavveining som bør respekteres. Avvik fra friluftslovens hovedregel bør derfor bare skje der reelle, faktabaserte og tungtveiende vernehensyn tilsier dette. Vår erfaring er at ferdsel med sykkel ikke gir mer slitasje enn andre ferdselsformer. Vi viser til føringer gitt av Regjeringen[1] og Miljødirektoratet[2].

NOTS arbeider for å fremme en god ferdselskultur på sykkel i utmark, blant annet med stivettreglene[3]. Vi har god kompetanse om stier og naturslitasje relatert til sykling som vi ønsker å bidra med ovenfor forvaltningsmyndighetene, fordi vi er bekymret for at oppstykking av ferdselsbestemmelser i norsk natur vil bety utvanning av prinsippet om fri ferdsel i utmark.

Vi ønsker å unngå at terrengsykling skader naturmiljøet, men på riktig grunnlag. Stiens eneste vern er bruk, og vi er opptatt av at stier holdes i hevd og mener at sykling på sti bidrar til dette fordi syklende har større rekkevidde enn gående. Gamle ferdselsveier har ofte bærekraftige trasévalg som har blitt til gjennom mange generasjoners bruk og tåler bruk av tråsykkel.

[1]: Stortingsmelding om friluftsliv, Meld. St. 18 (2015–2016)
[2]: Vernevedtak 2016, Kgl. Res. 10.12.2015
[3]: http://www.nots.no/stivettreglene

Share
0

Lignende artikler

18. desember 2020

Flytsti Siggerud – for NOTS-medlemmer


Les mer
30. november 2020

Ilsetra, Hafjell – for NOTS-medlemmer


Les mer

Foto: Terrengsykkel

20. november 2020

Syklister vil ha bærekraftige stier


Les mer

POSTADRESSE

Norsk Organisasjon For Terrengsykling
c/o Are Sørensen
Engelsrudstranda 49
1385 Asker

KONTAKT

E-post: kontakt@nots.no
Kontonummer: 1503.02.28089
Org. nr: 988 153 710

SAMARBEIDSPARTNERE

MTB map

Trailguide

BLI MEDLEM

Bli medlem for kun 250 kr og få tilgang på gode medlemsfordeler.

© 2019 NOTS | By Media Digital
0