Med kalde føtter er ingen ting gøy – heller ikke på sykkelen. Så hvordan beskytte de kroppsdelene som befinner seg nærmest snø og is? Her er noen tips.
Batterioppvarmede sokker: Sokker som er utstyrt med innebygde varmeelementer drevet av batterier. Disse varmeelementene, vanligvis laget av tynne tråder eller varmefôr, genererer varme. Batteripakken festes til sokkene og bør kunne plasseres på toppen av ankelen sånn at den er enkel å betjene og ikke er i veien når sokkene brukes i høye sko.
Batterioppvarmede såler: Lignende konsept som batterioppvarmede sokker, men i stedet for å være innebygd i strømpene, er batteriene integrert i sålen. Varmen stilles inn med fjernkontroll.
Engangståvarmere: Små poser fylt med kjemisk guffe. Når du åpner pakken og eksponerer den for luft, starter en oksidasjonsreaksjon som genererer varme. Tips: hvis du åpner opp pakken og lar den ligge 5-10 min før du setter den på plass, får den nok oksygen til å fyre seg opp skikkelig. Legges utenpå sokken.
Sykkelsko laget for vinterbruk med materialer, isolering, strammeystem og sålegrep som er tilpasset snø og kulde. Husk at trange sko gir kalde føtter.
Skoovertrekk: Vindtette og vanntette skoovertrekk gir deg et ekstra lag beskyttelse som kan hjelpe til med å holde føttene varme og tørre.
Ullsokker: Om skoene dine er romslige nok, bruker du en supertynn innersokk innenfor en tjukkere raggsokk. Luftlaget mellom sokkene isolerer godt. Bruk merinoull innerst og grovere ragg utenpå.
God tur!
PS: Husk stivettreglene for snøsykling