NOTSNOTSNOTSNOTS
  • BLI MEDLEM
    • Medlemsfordeler
    • Logg inn
  • STIVETTREGLENE
  • FINN LOKALLAG
  • STARTE LOKALLAG
  • VÅRT ARBEID
    • Stibygging
    • Ferdselsrettigheter
  • OM NOTS
    • Styret
    • Vedtekter
    • Spørsmål
    • Kontakt oss
  • ARTIKLER
✕

– Våre innspill er blitt hørt

Av Redaksjonen

Nasjonalpark i Østmarka: Ingen begrensninger i retten til å sykle utover det som i dag gjelder etter friluftslovens bestemmelser. El-sykler sidestilles med manuell sykkel både i friluftslivsområdet og nasjonalparken. 

Slik oppsummer Statsforvalteren det som har med sykling å gjøre i den 114 sider lange anbefaling til nasjonalpark. 

– Det er gode nyheter og i tråd med det vi spilte inn i vår høringsuttalelse, sier Kjell Ivar Moland, leder i NOTS. – Dette viser at vi har fått igjen for å ha vært tett på prosessen til Statsforvalteren under hele utredningsfasen.

Grundig arbeid

Den som har overskudd til å lese seg gjennom hele anbefaling, vil se at Statsforvalteren ikke har tatt lett på det som har med sykling å gjøre. Som underlag for forslagene gjengis høringsuttalelser fra en rekke aktører, deriblant NOTS. Statsforvalteren sier selv, at basert på antall uttalelser, er sykling den aktiviteten som synes å oppta folk aller mest i nasjonalparksaken. 

Tommelen opp: Kjell Ivar Moland retter en takk til alle i NOTS som har bidratt i Nasjonalpark-saken.

Kunnskap trumfer følelser

– Det er betryggende å se det ligger en grundig vurdering bak det Statsforvalteren har landet på og at kunnskap og forskning ligger i bunn, sier Moland. – Det gjelder også det som har med el-sykling å gjøre. Selv om det hevdes fra noen hold at el-sykling påfører naturen mer slitasje enn andre sykler, slår Statsforvalteren fast at det ikke finnes forskning som dokumenterer dette. Vi støtter også Statsforvalteren når de sier at dersom økt el-sykkelbruk faktisk medfører slitasje eller brukerkonflikter, bør det løses ved dialog og samarbeid framfor et eksplisitt forbud.  

Her er de viktigste anbefalingene som berører sykling:  

  • Ingen begrensninger i retten til å sykle, utover det som i dag gjelder etter friluftslovens bestemmelser. 
  • Vanlig sykkel og el-sykkel sidestilles også i nasjonalparkområdet, med unntak av i sone A hvor sykling heller ikke er tillat nå. Et av argumentene er de store folkehelsegevinstene av sykling.  
  • Det anbefales en grensejustering i vest, slik at hele Pioneren havner utenfor verneområdet. Det samme gjelder Fjellstadbakken.
  • Organisert sykkeltrening skal være lov og krever ikke søknad
  • Ingen endringer i vintersykling – spørsmålet om sykling på islagte vann overlates til departementet.
  • Fellesturer, som GTG-ene til NOTS, kan foregå som i dag

Ikke i mål ennå

– Det er viktig å påpeke at dette er Statsforvalterens anbefaling og at vi ikke kan ta for gitt at denne står fast etter behandlingen i direktoratet og departementet, sier Moland. – Derfor må vi være på ballen også videre i prosessen. Det kommer også andre interessegrupper til å være. Så langt har vi fått gehør for en kunnskapsbasert tilnærming hvor vi har satt sykling i marka inn i en større sammenheng. Det tror vi vil være en riktig strategi også overfor direktoratet, mener NOTS-lederen.    

Share
1

Lignende artikler

Flere medlemmer, flere samarbeidspartnere. Det er noe av det første Per Nyberg vil ta tak i. (Enduro-foto: Per Kjellander @pellekjelle på Instagram)

5. juni 2023

Han skal få fart på NOTS


Les mer

Foto: NOTS Vanylven

30. mai 2023

Dette er NOTS-styret anno 2023


Les mer
3. mai 2023

NOTS sponser guidekurs


Les mer

POSTADRESSE

Norsk Organisasjon For Terrengsykling
c/o Lars Thomte
Skundbergjordet 17a
2834 Raufoss

KONTAKT

E-post: kontakt@nots.no
Kontonummer: 1503.02.28089
Org. nr: 988 153 710

SAMARBEIDSPARTNERE

MTB map

Trailguide

BLI MEDLEM

Bli medlem for kun 250 kr og få tilgang på gode medlemsfordeler.

© 2022 NOTS | By Medievekst